ضرورت ترویج الگوهایی چون «رضا مقدسی» در حوزه روزنامه‌نگاری

به نقل از سایت اخبار رسانه :   

به گزارش خبرنگار مهر، رضا مقدسی، متولد ۱۳۴۶ در مشهد از روزنامه‌نگاران قدیمی پس از انقلاب اسلامی بود. او سابقه حضور در جبهه هم داشت، فعالیت روزنامه‌نگاری‌اش را در سال ۱۳۶۶ در روزنامه «قدس» آغاز کرد. این روزنامه، نخستین نشریه‌ای بود که با توجه به فراگیر شدن تدریجی اینترنت، از سال ۱۳۷۶ توانست به طور هم زمان در دو شهر تهران و مشهد منتشر شود. این مسیر باعث شد که در میانه جریان دوم خرداد و پس از آن، روزنامه قدس جرگه‌ای از روزنامه‌نگاران هوادار انقلاب اسلامی را در خودش جمع کند. هم‌زمان با تأسیس «خبرگزاری مهر» در سال ۱۳۸۲ وی از اعضای هیأت مؤسس این خبرگزاری و سپس مدیر عامل خبرگزاری مهر شد اما همچنان در روزنامه جام جم فعالیت داشت. پس از این، در روزنامه همشهری به عنوان جانشین مدیر مسئول منصوب شد. در سال ۱۳۸۷ مدیر مسئول روزنامه «خبر» شد. در دوره وزارت ارشاد صفار هرندی دبیر جشنواره مطبوعات را نیز بر عهده داشت. بعد از سال ۱۳۸۸ نیز مدتی در روزنامه ایران هم فعالیت کرد. او پس از درگیر شدن با بیماری سخت «سرطان»، ناچار به کناره‌گیری از مسئولیت خود در خبرگزاری مهر شد و بعد از دو سال در حالیکه به عنوان به عنوان مشاور مدیرمسئول روزنامه صبح نو فعالیت می‌کرد صبح ۱۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ دار فانی را وداع گفت.

فرشاد مهدی‌پور از همکاران و دوستان زنده‌یاد رضا مقدسی به مناسبت سالگرد او می‌گوید: آقای مقدسی جز نسل جدید روزنامه‌نگارانی بودند که از اواخر جنگ وارد این عرصه شد، هم تاریخ خوانده بود و هم روزنامه‌نگاری. به موازات این در رسانه‌های مختلف با خط سیر روشنی از خبرنگاری شروع کرد، دبیر گروه شد، رئیس دفتر شد، سردبیر شد و با طی کردن این مسیر به مدیرمسئولی و مدیرعاملی خبرگزاری عمده کشور رسید. در نهایت با شدت گرفتن بیماری که عمدتاً از استرس‌های کار بود از میان ما رفت.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه می‌دهد: این عرصه‌ای که ایشان خودش را وقف روزنامه ‎نگاری کرده بود دوره پر تنش بود، زیرا در واقع روزنامه‌نگاری در عرصه تعاملات اجتماعی و سیاسی به بازیگر مهم تبدیل می‌شد، و ایشان در این میانه فعالیت می‌کرد. در طول این دوره فعالیت‌هایش ثابت قدم بودن او در موضع فرهنگی و سیاسی به‌دور از واقعیت نبود و کاملاً این امر حفظ شد. وفاداری‌اش به چارچوب‌های نظام، امام (ره) و ولایت فقیه و ثابت قدم بودن در عرصه‌های مختلف از ویژگی‌های او بود و در تمام مسیر همراه او بود.

مدیرمسئول سابق «صبح‌نو» می‌گوید: ایشان به معنای واقعی در حوزه روزنامه‌نگاری حرفه‌ای بود، تحصیلات آکادمی این موضوع را داشت، در دوره‌ای تمام آثار روزنامه‌نگاری به فارسی را داشت و مطالعه می‌کرد. دانش خود را در تراز لازم روز حفظ کرده بود و اینکه در رسانه‌های که فعالیت می‌کرد در تراز بالای حرفه‌ای بود مثلاً در روزنامه قدسی که ایشان فعالیت داشت همزمان هم در تهران و هم در مشهد چاپ و منتشر می‌شد در حال حاضر این موضوعات ساده است که با وجود اینترنت این رخدادها را داریم اما در گذشته بداعتی در کار بود که بعضی از روزنامه‌های بزرگ در جهان این کار را می‌کردند. همچنین زمانی‌که در خبرگزاری مهر فعالیت داشتند جهشی را در عرصه نو و جدیدتر ایجاد کرد که مولتی مدیا، نرم خبر و… انجام داد که خبرگزاری مهر را وارد ریل جدیدتری کرد.

او درباره حرفه‌ای بودن و توجه به تحول فناورانه در عرصه روزنامه‌نگاری مرحوم مقدسی می‌افزاید: حرفه‌ای بودن از ویژگی منحصر به‌فرد آقای مقدسی بود، به یاد دارم که آخرین روزهای دوران سخت بیماری که در بیمارستان سپری می‌کرد در یکی از موارد که چهره فرهنگی به عیادت ایشان رفته بود، گفت که ما برای شهدا کاری نکردیم! شماها که ماندید باید این وظیفه را انجام دهید، این دغدغه‌ای بود که همیشه با رضا مقدسی همراه بود و به نوعی وصیت او به همه این بود که راه شهدا را باید ادامه دهند و به این وظیفه عمل کنند.

مهدی‌پور ادامه می‌دهد: گرامیداشت یاد مرحوم مقدسی برای ما که در عرصه رسانه و جنگ نرم فعالیت داریم، گرامیداشت یک الگو است که توانسته در بالاترین سطح فعالیت رسانه‌ای عمل کند و استاندارهای لازم را داشته باشد در حراست از ارزش‌ها هم پایدار بماند از این جهت فکر می‌کنم ترویج این الگو ضروری است.

برچسب ها:

اخبار رسانه

230
0 0